Tesla се оказва в „перфектна буря“, която може да има много сериозни последици за компанията. Производителят е обкръжен от кризи: срив на продажбите, понижение на акциите, публичен бойкот, протести на служители и фенове, дори вандалски прояви и нападения срещу шоуруми.
Действията на Илон Мъск и американския президент Доналд Тръмп не помагат. Тръмп обяви бойкота за „нелегален“ и че е провокиран от „радикални леви лунатици“. В знак на подкрепа, Тръмп публично си купи автомобил на Tesla и похвали компанията, че прави добри продукти.
„Защо Мъск трябва да бъде наказван, че е вложил страхотните си умения в това да помогне да направим Америка велика отново“, допълни Тръмп в своята социална мрежа Truth Social. Той допълва, че вече се знае кои са някои от хората, които според него стоят зад бойкота срещу „един от най-добрите автомобилни производители в света“ и твърди, че това се прави, за да нарани Мъск.
Междувременно Autoblog съобщава, че в Европа компанията записва нов спад на продажбите. И то значителен – 10% в Испания, 42% в Швеция, 45% във Франция, 48% в Норвегия и Дания, 53% в Португалия, 55% в Италия и 76% срив в Германия. Проблемите продължават и в Австралия с 66% спад и 49% свиване в Китай. Според анализ на Cox Automotive, Model Y е най-продаваният EV в САЩ през 2024 г. и е възможно хората да са отложили покупките докато чакат отзиви за новото му поколение, което излезе на пазара преди дни.
Звучи логично, но не помага на компанията. Акциите ѝ се сринаха и са цели 53% по-ниски спрямо пика им през декември 2024 г. Това е загуба на около 800 млрд. долара.
Въвеждането на мита за вноса на стомана и алуминий от Канада също ще се отрази на Tesla и останалите производители. Онтарио отговори, че въвежда 25% реципрочно мито на износа на електричество за САЩ и то ще остане докато Тръмп не махне митата изцяло. Това ще оскъпи още от разходите на компаниите.
Не изглежда, че Tesla има какво много да направи. Компанията се опитва да привлече внимание с оферти и отстъпки, но и това не помага особено на фона на критиките, които собствениците търпят, че карат такава кола. Повечето от тези настроения са временни и ще преминат, но въпросът е дали Tesla има достатъчно сила и ресурс да издържи на бурята и след това да се възстанови.